خرید ملک و مسکن در ترکیه (نقد و اقساط)

خرید مسکن، ثبت شرکت، مشاوره معاملات تجاری در ترکیه

خرید ملک و مسکن در ترکیه (نقد و اقساط)

خرید مسکن، ثبت شرکت، مشاوره معاملات تجاری در ترکیه

قانون خرید و فروش ملک و مسکن در ترکیه

در بخشنامه ای که به منظور تعیین شرایط و چگونگی فروش ملک به خارجیان به تصویب هیات دولت ترکیه رسیده است، فروش ملک به اتباع اسراییل وچین با محدودیتهایی امکان پذیر شده ولی اتباع اروپایی و کشورهای عربی در خرید ملک از ترکیه تابع هیچ شرطی نخواهند بود.

با این قانون اتباع کشورهای روسیه، گرجستان، یونان و بلغارستان به عنوان کشورهای هم مرز با این کشور به شرط اینکه املاک مورد نظر آنان در مناطق مرزی و سواحل ترکیه نباشد، خواهند توانست از دیگر مناطق ترکیه ملک خریداری کنند.

برخلاف کشورهایی مانند ایران و عراق که با کسب مجوز ویژه خواهند توانست از ترکیه ملک خریداری کنند، کشورهای ثروتمند حوزه خلیج فارس یعنی عربستان، امارات متحده عربی، کویت، قطر و همچنین کشورهای ترک زبان مانند جمهوری آذربایجان و ترکمنستان نیز آزادانه امکان خرید ملک از ترکیه را خواهند داشت.

به موجب این قانون که در واقع اصلاح قانون قبلی فروش ملک به خارجیان است، حداکثر فروش ملک از 5/2 هکتار به 30 هکتار افزایش داده شده است و به هیات دولت اجازه می دهد تا این متراژ را به میزان دو برابر نیز افزایش دهد. ولی میزان فروش ملک به خارجیان در محدوده هر شهر نباید از 10 درصد میزان ملک های در مالکیت خصوصی آن شهر تجاوز کند.

نکته مهم دیگری که در قانون جدید پیش بینی شده، حذف کسب نظر از وزارت امور خارجه ترکیه در فروش ملک به خارجیان می باشد. در قانون قبلی برای فروش ملک به خارجیان، اعلام نظر وزارت امور خارجه ترکیه یکی از شرایط الزامی بود.

همچنین در قانون قبلی فروش ملک به خارجیان در محدوده های نزدیک به مناطق نظامی ممنوع بود که در قانون جدید با کسب مجوز لازم از مراجع مربوطه امکان پذیر شده است. فروش ملک به خارجیان در برخی مناطق ترکیه از هم اکنون به بیش از 10 درصد رسیده و لذا تصویب و اجرایی شدن این قانون نیز فرصت جدیدی برای خریداران خارجی ایجاد نخواهد کرد.

مهمترین مناطقی که تاکنون اتباع خارجی کشورهایی که مطابق اصل متقابل در ترکیه ملک می خریدند و اکثر آنها را اروپائیان تشکیل می دادند، مناطق توریستی آنتالیا در جنوب و موغلا در جنوب غربی ترکیه است.

بر اساس آمار دولتی منتشر شده اکنون در ترکیه 125 هزار و 452 نفر خارجی صاحب املاکی به وسعت 89 میلیون و 296 هزار و 390 مترمربع می باشند.

بیشترین شهری که تاکنون اتباع خارجی در آن اقدام به خرید ملک نموده اند شهر قونیه است که نزدیک به 6 میلیون و 484 هزار و 158 مترمربع ملک توسط خارجیان خریداری شده است. پس از قونیه شهرهای استانبول، آنتالیا بورسا و ازمیر قرار دارند. در شهرهایی همانند آغری، حکاری و شیرناک نیز هیچ ملکی توسط خارجی ها خریداری نشده است.

در شهر استانبول نیز بیش از 4 هزار و 380 شهروند تابع آلمان دارای ملک می باشند. ترکیه انتظار دارد با اجرایی شدن این قانون حدود 10 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کند.

خرید و انتقال سند به نام اشخاص حقیقی :
قانون مطرح شده از سوی دولت ترکیه مبنی برحذف اصل عمل متقابل برای دول (به این معنی است که تمامی شهروندان خارجی قادر به خرید املاک و مستغلات در ترکیه هستند حتی اگر کشور متبوع خود اینگونه حقوق را به کشور ترکیه اعطا ننموده باشد) پس از 2 سال بحث و جدل در ماه می سال 2012 از مجلس ترکیه گذشت و از ماه آگوست اجرایی گشت و این بدین معنیست که با اتباع ایرانی مانند اتباع ترک رفتار خواهد شد و قوانین انتقال سند مالکیت ملک و وراثت ملکی که برای اتباع ترک اجرا میشود برای ایرانیان نیز قابل استناد خواهد بود و این املاک به همان صورت نیز قابل فروش و انتقال سند هستند. این قانون در راستای خذف همه موانع در جهت رشد و توسعه ، سرمایه گذاری و اشتغال زایی و افزایش کیفیت زندگی و صادرات بیشتر به ترکیه به تصویب رسیده و شامل کشورهایی چون ایران – کشورهای عربی و جمهوری های شوروی سابق میگردد.


خرید و انتقال سند به بصورت سرمایه گذاری با ثبت شرکت (اشخاص حقوقی):
برای تبدیل شخصیت حقیقی به حقوقی متقاضی خرید ملک باید اقدام به ثبت یک شرکت (تحت هر عنوان و مسئولیت دلخواه) نماید این شرکت بر خلاف سایر کشورها نیاز به شریک ترک نداشته و با حداقل 2 شریک ایرانی (به انتخاب متقاضی) قابل ثبت می باشد. شرکت مذکور پس از ثبت تحت عنوان یک شرکت ترک با سرمایه خارجی بوده و دولت ترکیه مطابق با قانون اساسی آن کشور مسئول حفظ منافع آن شرکت می باشد..


پس از ثبت شرکت تمامی دارایی های غیر منقولی که متقاضی در خاک ترکیه خریداری می کند به نام شرکت مذکور شده و جزو دارایی های شرکت می گردد،و در قالب سهام شرکت و یا به صورت غیر منقول قابل خرید و فروش و هر گونه واگذاری از سوی شرکای شرکت می باشد.


شرکت ثبت شده می تواند در زمینه های کاری که در اساسنامه آن درج شده است فعالیت کاری داشته و یا بدون هیچگونه فعالیتی فقط جهت مالکیت ملک خریداری شده باشد..


در صورت غیر فعال بودن شرکت، در هر ماه مبلغ ثابت 250 لیره ترک به عنوان مالیات حفظ شرکت،شامل هزینه باطل کردن تمبرهای بیان نامه های مالیاتی و دستمزد مشاور مالی شرکت از سوی صاحب شرکت به دولت ترکیه و مشاورمالی شرکت پرداخت می گردد.


شرکت ثبت شده می تواند در زمینه های کاری که در اساس نامه آن درج شده است فعالیت کاری داشته و یا بدون هیچگونه فعالیتی فقط جهت مالکیت ملک خریداری شده باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد